Kruppbarn

Imorse var det inte så lätt att kliva upp. Kira lät som en hes gammal visselpipa som var helt trasig och dammig. Så svårt som hon hade att andas i natt har hon aldrig haft. Också hosta en sån där speciell hosta. Det går inte att beskriva hur krupphosta låter. För att det är en så himla konstigt och otäckt. Hon låg med mig i sängen och när jag vaknade för hundrade gången var kl tre på natten. Då var hon som värst. Och jag var så rädd att hon skulle vakna för att då vet jag att hon skulle få panik när hon märker att hon har svårt att dra in andan. Och börjar hon att grina och få panik blir det dubbelt så hemskt. Jag vet...jag har tyvärr väldigt mycket erfarenhet av denna sjukdom. Men tack och lov växer den bort.

Enligt skolbäckerna får man sjukdomen vid ca 1 års ålder och växer bort vid ca 3 års ålder. Men den regeln följde inte jag. Jag fick det första gången när jag var 5 år och slutade vid ca 12 år. Varje gång innan jag blev rejält förkyld så startade det med att jag fick krupp. Hehe, då fick mamma eller pappa sova sittandes med mig :) Det kommer jag ihåg jätte väl. För att underlätta att andas när man får krupp ska man sova med huvudet högt, man kan andas in varm ånga eller gå ut om det regnat för att andas in den fuktiga luften. Jag fick även Bricanyl inhalator, den hjälpte till rätt så bra kommer jag ihåg. Måste skaffa något sånt till Kira, men då måste det vara i flytande form.

Jag och Micke hade bestämt att vi skulle äta kyckling filéer med brieost och bacon lindat runt. När jag skulle börja med maten tittar jag i kylskåpet efter kyckling filéerna, men ser ingen. Ropar på Micke och frågar vart han har lagt dom? "I frysen" ropar han. Också tar det 2 sekunder tills han kommer han på sig. FAAAN, säger han. Han hade glömt bort att dom måste vara tinad. Men vi hade som tur var en fläskfilé i kylskåpet som var tinad :) Så det blev en riktigt god middag ändå. Fläskfilé med potatisklyftor, vitlökssmör, typ bea och sallad. Yammie :P Så enkelt och så gott.

Kira fick prinskorv, klyftpotatis och ketchup :)

Här är en gammal bild på Kiras små fossingar


Nu ska jag försöka lägga Kira så att jag och Micke kan kolla på filmen Flickan som lekte med elden.

Puss och Kram

Kommentarer
Postat av: Caroline

Stackars Kira då :( Är så hemskt när barnen inte kan andas.. Eline är så täppt ibland så hon inte kan äta och grinar då bara. Sedan när ja ska försöka få ut snoret så blir det bara ännu värre :/

2010-02-09 @ 20:50:08
URL: http://carr0n.blogg.se/
Postat av: J

Usch lillgumman då! Hoppas hon blir bra snart. Kram från hennes lekkamrat :-)

2010-02-10 @ 21:56:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0